torsdag 20 oktober 2022

Att dela godisbitar

Jag har startat en ny vana đŸ’ȘđŸ’« NĂ€r jag Ă€r ute med hundarna och de Ă€r lösa stoppar jag godisbitar som behöver delas i ena fickan. Medan jag sen gĂ„r omkring delar jag dessa i mindre bitar för att ha det klart sen nĂ€r det Ă€r dags att trĂ€na med hundarna. Tidigare gjorde jag det hĂ€r framför TV:n eller medan jag lyssnade pĂ„ nĂ„n podd men att göra det pĂ„ promenaderna har jag mĂ€rkt har flera fördelar, Ă„tminstone för mig:
1 ) Hundarna hÄller sig nÀrmare för de vet att de kan fÄ en smakbit rÀtt som det Àr.
2 ) Jag slipper bli rastlös av att bara gÄ. Blir lÀtt det nÀr fingrarna inte har nÄt att pilla med.
3 ) Jag tappar inte bort Miqro lika lĂ€tt eftersom han Ă€r motiverad att hĂ„lla sig nĂ€rmare. 
4 ) Jag har upptÀckt att Miqro har en mycket bÀttre nÀsa Àn jag trodde.
5 ) Det Àr lÀtt att ge hundarna smÄ uppgifter under promenaden eftersom de ÀndÄ tigger.

Varför delar jag godisbitarna?
Dels tycker jag att det Àr lÀttare nÀr bitarna redan Àr delade nÀr jag ska trÀna med hundarna och dels vill jag ha sÄ smÄ bitar som möjligt eftersom jag gÀrna belönar mÄnga gÄnger. Dessutom kan jag, nÀr hundarna Àr extra duktiga, ge dem flera godisbitar och dÀrmed belöna under en lÀngre stund. Jag upplever att hunden tycker att det Àr bÀttre att fÄ 3 smÄ godisbitar Àn en som Àr större. Dessutom gÄr det snabbare för hunden att Àta mindre godisbitar och jag kan fÄ snabbare repetitioner. De allra flesta godissorter som man kan köpa har alldeles för stora bitar. Det enda jag hittat som jag tycker Àr bra storlek, bra pris och tillrÀckligt gott för hunden Àr frÄn GranngÄrden och finns pÄ hink. SmÄ kuber som Four Friends har Àr ocksÄ bra men jag upplever att mina hundar hellre Àter bitar som jag delat Àn de som redan Àr i kuber. De föredrar ocksÄ nÀr jag delat godisarna med fingrarna jÀmfört med om jag klippt i smÄ bitar. De Àter allt godis men de har olika vÀrde och hÀr tycker jag att det Àr viktigt att ha koll pÄ vilken sorts godis som har högst vÀrde för min hund. Sen anvÀnder jag olika typer av godis i olika situationer.

HĂ€r Ă€r nĂ„gra exempel pĂ„ godis som jag brukar dela. Doggys godis brukar jag dock klippa för de Ă€r lite för hĂ„rda för mig att dela med fingrarna. Det finns andra "ben" som Ă€r lĂ€ttare att dela dock. SĂ„na benformade godisar brukar jag dela i tre delar. Kuberna av hjort och struts gick jĂ€ttebra att liksom "dra sönder" i trĂ„driktningen (eller vad det heter) sĂ„ de bitarna blev som strimlor och det gick att fĂ„ ut bra mĂ„nga pĂ„ en kub. 


Den hÀr bilden visar Frolic Mini som jag delade pÄ dagens promenad. En sÄn bit försöker jag dela i 6 bitar. Ibland lyckas jag inte men 4-7 bitar brukar jag fÄ till av en sÄn ring


Slutligen vill jag visa vad jag menar med att Miqro imponerade med sin nĂ€sa pĂ„ dagens promenad. NĂ€r jag delade Frolic-bitarna idag sĂ„ blev det ibland att jag tappade nĂ„gra bitar. Ibland slĂ€ppte jag ner bitar pĂ„ marken som blev alldeles för smĂ„ för att spara. Jag mĂ€rkte dĂ„ att Miqro upptĂ€ckte det hĂ€r och letade upp bitarna utan att han sĂ„g att jag tappade/slĂ€ppte. Han kunde gĂ„ en bit bakom mig med nĂ€san i normal höjd och precis i nĂ€rheten av dĂ€r jag tappat började han leta. NĂ€r jag upptĂ€ckte det hĂ€r ville jag fĂ„ det pĂ„ film och jag tycker att jag fick till en riktigt fin filmsnutt som visar hur det var. Gamen Lyra tycker att det Ă€r onödigt att ha nĂ€san pĂ„kopplad sĂ„ hon gĂ„r antingen bredvid mig och hoppas att jag ska ge henne för det eller sĂ„ springer hon till de andra hundarna nĂ€r de börjar leta... Även nĂ€r vi kör godissök ger Lyra snabbt upp och börjar tigga av mig istĂ€llet. Jag tĂ€nkte att hon skulle lĂ€ra sig att hon fĂ„r mindre godis med det beteendet men det verkar hon inte förstĂ„. Det Ă€r ju lĂ€ttare att tigga av matte (Ă€ven om man inte fĂ„r nĂ„t) Ă€n att koppla pĂ„ sin nĂ€sa och leta 🙈 NĂ„vĂ€l, jag trodde verkligen inte att Miqro hade sin nĂ€sa pĂ„kopplad men det hĂ€r var ju kul!


Hur tĂ€nker du med godisbitar? Brukar du ge stora bitar eller delar du? Har du koll pĂ„ att olika godisar har olika vĂ€rde för din hund? Utnyttjar du i sĂ„ fall det? Och har du olika typer av godis i olika situationer? NĂ„gra frĂ„gor att fundera över och sjĂ€lvklart fĂ„r du gĂ€rna dela med dig av dina tankar 😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar