fredag 3 februari 2023

Belöningar i ett helhetssammanhang

Eftersom jag brinner så mycket för det här med belöningar och relation tänkte jag dela med mig av två lite längre klipp. Det är svårt att förmedla hur viktigt det här med belöningar är.

Jag brukar ofta tänka på en kund som jag tyckte borde belöna sin hund bättre. Vi pratade om det länge och många gånger utan att det blev nån större skillnad. Hon förstod inte riktigt vad jag ville få fram. En dag kom hon lite tidigt till en kurs och fick titta på medan jag tränade med Leiqa. Efter det sa hon "NU förstår jag vad du menar med det här med belöningar! Nu ser jag hur jag ska göra, tack!" Från den dagen började hon belöna sin hund annorlunda och hunden fick en högre motivation och orkade jobba längre. Helt galet vilken skillnad det blev för att människan förstod. Jag vill att ALLA ska få den här insikten 😇

Ett steg till att få några fler att förstå det här delar jag alltså med mig av två pass med Leiqa i sin helhet. Dessa pass är efter varandra med en paus på 5-10 minuter emellan då hon fick vila och dricka vatten.

Betänk bland annat följande:
- Jag är inte perfekt och gör inte allting rätt.
- Hur lång är en belöning i förhållande till uppgiften Leiqa utför?
- Hur mycket av mig själv lägger jag in i belöningen?
- Jag varierar graden av engagemang i mina belöningar beroende på hur svår uppgiften är för tillfället.
- Jag uppmuntrar att hon försöker/tänker även om det inte alltid blir rätt.
- Jag försöker kasta bollen åt ett håll så att hon får en förväntan åt ett visst håll (exempelvis ännu tightare i de tighta svängarna)

Skriv gärna en kommentar eller ett mail om du tittar på hela filmen och om du blev något klokare efteråt 😇


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar