torsdag 17 augusti 2023

Hjälp hunden att lyckas!

Igår hade jag ett väldigt intressant träningspass med Skye som jag måste dela med mig av. Jag fick verkligen känna på att det jag brukar säga till nästan alla mina kursdeltagare verkligen stämmer.

Ställ inte för höga krav på din hund! Du måste hela tiden anpassa din träning utifrån var hunden är just nu. Du kan inte säga "du kan ju det här egentligen" när hunden tydligt visar att den inte kan eller förstår.

Skye och jag ska tävla rallylydnad för första gången nästa helg. Jag ligger mycket efter med träningen så jag tänkte igår att vi skulle köra med skyltar för första gången. Förutom att skyltarna var nytt tog jag bara med mig Skye till hallen (annars har Leiqa alltid varit med också) plus att det var kurser i båda de andra halldelarna. Många ändrade faktorer alltså.

Jag ställer upp ett antal skyltar. Ställer dem på rad för att inte krångla till det. Sen tar jag ut Skye och tänker att vi ska kunna köra bara 🤷 Det funkade inte... Hon funderade vad skyltarna gjorde där och vad hon skulle göra med dem, hon nosade i marken och förstod inte alls vad jag ville att hon skulle göra. Hur reagerade jag? Jo jag blev frustrerad och tänkte "skärp dig, du kan ju det här, vad är det för fel på dig?" och så ställde jag nästan ännu högre krav på henne 🤦🏼‍♀️🙈

Efter första rundan var jag beredd att ge upp och gå därifrån. Sen sansade jag mig och tänkte "Vad håller jag på med nu egentligen? Jag måste ju hjälpa henne att lyckas!" Sen tog jag några djupa andetag och började om. Efter att ha jobbat på rätt sätt genom att hjälpa henne att göra rätt och belöna mycket så blev det stor skillnad!


De olika filmerna är tagna med ca 30 minuters mellanrum. På 30 minuter blev det alltså så här stor skillnad endast för att jag jobbade på rätt sätt. Det är verkligen nyttigt att titta på sin träning utifrån ibland och analysera varför det blir som det blir. Jag blev väldigt nöjd med gårdagens träning och är väldigt stolt över mig själv att jag lyckades sansa mig och inse hur mycket jag kan påverka.

Jag kommer fortsätta "tjata" på alla kursdeltagare om hur viktigt det är att lägga nivån rätt så att hunden i så stor utsträckning som möjligt kan lyckas! 🌟🌟

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar