lördag 4 april 2020

Självkontroll

Självkontroll är något jag tränar/leker mycket med mina hundar. Jag börjar enkelt och ökar svårigheten allt eftersom hundarna förstår vad leken går ut på. Då går det att variera och försvåra i oändlighet. Jag tycker att det är jättekul att utmana hundarna och se hur de reagerar när de förstår leken på riktigt.

Leken går ut på att hunden får det den vill ha om den backar från det eller låter bli det. Om hunden går mot det den vill ha försvinner det. För att leken ska funka måste man ha något som hunden vill ha. Det kan vara något ätbart eller en leksak eller något annat du vet att din hund verkligen gillar. 

Man kan börja på olika vis men i filmen har jag precis börjat med pappas jämthundsvalp. Han är 3 månader gammal och det som filmas är kanske 5:e tillfället han gör det här. Första gången var han för snabb för mig, slog framtassarna på skålen så maten for åt alla håll 😂😂 Men redan andra gången började han förstå vad det gick ut på. På filmen kan man verkligen se att han kämpar med sin självkontroll. Han vet att han ska sitta kvar (han har själv valt att han ska sitta) men det rycker i honom. I slutet kämpar han med sig själv och backar för att inte gå framåt. 


När hunden börjar förstå principen kan du börja försvåra. Testa med olika saker. Med och utan skål. Olika avstånd. Olika långa tider. Olika miljöer. Både leksaker och ätbara saker. Rör på sakerna. Rör på dig själv. Kasta saker. Var påhittig. Berätta gärna hur just DU gör.
Lycka till! 👊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar