måndag 8 mars 2021

Det här med kommandon...

OBS! När jag i den här texten skriver "lyssna" menar jag oavsett om du använder ord eller tecken. Texten handlar om tricksinlärning men går att applicera även på annan träning så klart.

Det här med kommandon och att hunden ska lyssna på vad du faktiskt menar kan vara lite klurigt, framförallt när man jobbar med tricks. Jag tror att det beror på att hundarna tycker att det är så kul eftersom mycket brukar löna sig och då vill de göra allt på samma gång! Misstaget man ofta gör är att man säger (eller visar) ett kommando. Hunden gör 13 tricks och när den gör det man sagt får den sin belöning. Det man lär hunden då är att "gör så många tricks du kan, plötstligt kommer din belöning".

Men hur ska jag då lära hunden att lyssna? Först måste du säkerställa att hunden faktiskt förstår vad du säger/visar. Om den inte vet vad kommandot betyder kan det ju bli svårt så klart. Men du måste även förklara för hunden att det är viktigt att den faktiskt lyssnar på vad du menar. Om den gör något annat än det du säger får den ingen belöning, även om den också gör det du givit kommando för. Jag brukar varva ner mina hundar genom att lugnt säga "Du måste lyssna på vad jag säger" när de gör 15 saker samtidigt. Då tittar de på mig och när jag känner att de är öppna ger jag ett kommando (eventuellt hjälper jag också till i början för att det ska bli rätt) och sen belönar och berömmer jag MASSOR.

Ett konkret exempel på hur man belönar "fel" är när hunden har olika kommandon på de olika tassarna. Man ber hunden om en specifik tass. Hunden lyfter först fel tass och sen den rätta. Då får den belöning. När hunden gör detta varje gång har du belönat en kedja, alltså att hunden lyfter först ena och sen andra tassen. Make sense? Du får det du belönar oavsett om du vet vad du belönar eller inte 😇😍✌


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar